Benedict October (NL)
Benedict October is het alter ego van songwriter, muzikant en filmmaker Martijn Smits. Met ‘You Can Tell Me Nothing That I Should’ (februari 2020) leverde hij reeds een prachtig debuutalbum af. Het kreeg veel aandacht in de nationale media – onder andere van Parool, Telegraaf, NPO Radio 2 en 3FM – en met de wind in de zeilen speelde hij met zijn band een geweldige albumreleaseshow in een vol Zonnehuis in Amsterdam. Tijdens de pandemie maakte hij een EP met daarop de bescheiden radiohit ‘Sweet Sister’ en besloot hij vervolgens om zich op te sluiten in zijn kelder en aan een nieuw album te gaan werken. Met ‘And Then The Ocean’ als indrukwekkend resultaat.
Was Smits – inmiddels verhuisd van Amsterdam naar Berlijn – op ‘You Can Tell Me Nothing That I Should’ al zeer openhartig, op het nieuwe album durft hij zichzelf nog meer bloot te geven. Wat in aanvang een fictief epos had moeten worden met als thema de liefde na de dood, kreeg onverwachts een persoonlijke wending toen Smits' vader in het najaar van 2020 overleed. De fascinatie voor het onderwerp is te herleiden naar zijn jeugd. Smits zelf werd op zijn zeventiende neergestoken en daarmee slachtoffer van zinloos geweld. De kritieke situatie waarin hij na 48 uur wakker werd, die eigen confrontatie met de dood alsmede de jaren daarna waarin hij ouders van vrienden en zelfs vrienden weg zag vallen, maakte diepe indruk op hem. Het proces van rouw en het al dan niet delen van verdriet, liefde en angsten met vrienden en familie. Het ongemak, de herinneringen, de pijn; Smits zag er vaak ook schoonheid in, droeg het lange tijd met zich mee en verwerkte het muzikaal en tekstueel in twintig liedjes waarvan er elf op het album zijn beland.
‘And Then The Ocean’ is een conceptalbum met een proloog die je verrast en een epiloog die je ruimschoots de ruimte geeft te contempleren, met de tussenliggende songs als afzonderlijke hoofdstukken. Het verhaal begint met ‘Lovestruck’, waarin Smits beschrijft hoe zijn ouders elkaar ontmoetten in een bar dancing in het zuiden des lands. De oplettende luisteraar komt heel dicht bij het persoonlijke leven van de zanger. Pijnlijk dichtbij soms, met ‘Beautiful Way To Die’ bijvoorbeeld. Zo ook met ‘Insomnia’, waarin Smits terugblikt op de relatie met zijn vader tijdens zijn jeugd. In ‘Lust For Life’ voel je de misère waarin de zanger zich die winter bevindt.
‘And Then The Ocean’ is soms een theatraal maar des te meer persoonlijk kunstwerk van wat oorspronkelijk kleine liedjes waren, die met hulp van producer Mark van Bruggen (onder andere Thomas Azier) vakkundig uitgewerkt zijn tot songs met een grootse sound, sterke hooks en refreinen die in je hoofd blijven hangen. Het werk van Benedict October is niet eenvoudig te categoriseren, wat ook af te leiden valt uit de vele referenties die kenners en liefhebbers ondertussen hebben gemunt, uiteenlopend van Tindersticks tot David Bowie, van Nick Cave tot Roxy Music/Bryan Ferry en van Talking Heads tot Editors. De mix van het album is verzorgd door Pieter Vonk en Cenzo Townshend, de mastering vond plaats in Abbey Road Studio’s door Frank Arkwright.